Pretekárske ťahače lákajú davy fanúšikov

Orechová Potôň, 28. apríl 2025 - FIA Majstrovstvá Európy ťahačov na okruhu (ETRC) sú popredným európskym šampionátom. Seriál vznikol ešte v roku 1985 a stala sa z neho významná udalosť v kalendári každého pretekárskeho okruhu. Priťahuje fanúšikov vďaka výnimočnému výkonu strojov, aj s množstvom víkendových pretekov. Čoskoro opäť u nás ako OMV MaxxMotion Goodyear FIA ETRC TRUCK RACE OF SLOVAKIA (6.-8. júna 2025).

FIA ETRC sme u nás privítali po prvýkrát ešte v roku 2017. Bude to siedmy návrat ťahačov na SLOVAKIA RING. Za ten čas sa z neho stalo jedno z najvýznamnejších a najnavštevovanejších motoristických podujatí v roku. Predsa len ide o výkonné stroje a pretekárov, ktorí si vo štvoro víkendových pretekov skutočne nič nedarujú.

Tento rok program obohatí množstvo sprievodných seriálov a tiež koncert 90's SUPER FEST s hitmi rokov 90-tych (v sobotu 7.6. večer).

Hlavné charakteristiky ETRC:

Vozidlá:
Pretekárske ťahače vychádzajú z komerčných modelov, no sú výrazne upravené pre súťažné účely. Vážia približne 5 ton a disponujú výkonom zhruba 1 000 koní.

Výkon:
Napriek svojej veľkosti dokážu kamióny zrýchliť z 0 na 100 km/h približne za 5 sekúnd. Kvôli bezpečnosti je ich maximálna rýchlosť obmedzená na 160 km/h.

Preteky:
Každý pretekársky víkend zahŕňa dve kvalifikácie a tiež štvoro pretekov - dvoje v sobotu a dvoje v nedeľu. To poskytuje divákom bohatú dávku akcie a zábavy. Fanúšikov čakajú intenzívne súboje o titul a poriadna dávka adrenalínu.

Kalendár 2025:

Sezóna FIA ETRC 2025 sľubuje napínavé preteky na rôznych európskych okruhoch. Kalendár zahŕňa:

Misano, Taliansko: 17.–18. máj 2025

Lausitzring, Nemecko: 24.–25. máj 2025

Slovakia Ring, Slovensko: 7.–8. jún 2025

Nürburgring, Nemecko: 12.–13. júl 2025

Most, Česká republika: 30.–31. august 202

Zolder, Belgicko: 13.–14. september 2025

Le Mans Bugatti, Francúzsko: 20.–21. september 2025

Jarama, Španielsko: 4.–5. október 2025

Piatok:

Administratívne preberanie a technické preberanie: tímy a jazdci dokončia registráciu a ich vozidlá prejdú technickými kontrolami, aby sa zaručilo, že spĺňajú prísne predpisy FIA.

Voľné tréningy: jazdci si prvýkrát vyskúšajú okruh, osviežia si vedomosti o trati, a tiež si doladia nastavenia vozidiel pre zvyšok víkendu.

Rozprava jazdcov: Všetci jazdci a zástupcovia tímov sa zúčastnia povinnej rozpravy, kde s riaditeľstvom pretekov prediskutujú dôležité informácie, bezpečnostné postupy a akékoľvek špecifické pokyny pre víkend.

Sobota:

Kvalifikácia: táto časť určuje štartový rošt pre prvé preteky víkendu (Preteky 1) a tretie preteky (Preteky 3).

○ V roku 2024 bol zavedený nový trojfázový kvalifikačný formát:

Q1 (15 minút): Zúčastňujú sa všetky vozidlá, pričom sa určujú pozície na rošte od 13. miesta ďalej.

Q2 (10 minút): Najrýchlejších 12 vozidiel z Q1 postupuje, aby sa určili pozície na rošte od 7. do 12. miesta.

Q3 (5 minút): Najrýchlejších 6 vozidiel z Q2 súťaží v rozstrele Super Pole o prvých 6 pozícií na rošte.

Preteky 1: prvé majstrovské preteky víkendu.

Preteky 2: štartový rošt pre druhé preteky je určený výsledkami prvých pretekov, pričom prvých osem jazdcov štartuje v obrátenom poradí. To často vedie k napínavým súbojom, keďže najrýchlejší jazdci sa musia prebojovať cez štartové pole.

Sprievodné preteky a zábava: víkendy často zahŕňajú preteky iných motoristických seriálov a rôzne zábavné aktivity pre fanúšikov. Tento rok to bude GT Endurance s pretekmi vozidiel GT3, TCR Endurance s cestovnými vozidlami a tiež pohárové Twingo a Clio Cupy. A samozrejme koncert hviezd 90. rokov 90's SUPER FEST.

Autogramiády jazdcov: príležitosť pre fanúšikov stretnúť sa s jazdcami osobne.

Nedeľa:

Kvalifikácia: Podobne ako sobotňajšia kvalifikácia, táto časť určuje štartový rošt pre Preteky 3 a následne ovplyvňuje aj Preteky 4.

Q1 (15 minút): Určuje pozície na rošte od 13. miesta ďalej.

Q2 (10 minút): Určuje pozície na rošte od 7. do 12. miesta.

Q3 (5 minút): Určuje pozície na rošte od 1. do 6. miesta.

Preteky 3: tretie majstrovské preteky víkendu.

Preteky 4: štartový rošt pre posledné preteky je určený výsledkami tretích pretekov, opäť s prvými ôsmimi jazdcami štartujúcimi v obrátenom poradí.

Sprievodné preteky a zábava: program pokračuje ďalšími pretekárskymi sériami a aktivitami pre fanúšikov.

Slávnostné ceremoniály na pódiu: oslavy pre najlepších jazdcov v jednotlivých pretekoch.

Pre podujatie OMV MaxxMotion Goodyear FIA ETRC TRUCK RACE OF SLOVAKIA nájdete podrobný časový harmonogram na webovej stránke SLOVAKIA RING už čoskoro.

Kategórie:

Kategórie Titan a Chrome: jazdci sú klasifikovaní do kategórií Titan a Chrome, pričom v každých pretekoch a šampionáte sú vyhlasovaní samostatní víťazi pre obe kategórie.

TITAN jazdci

● Všetci majstri FIA ETRC za posledných 10 rokov

● Všetci jazdci, ktorí skončili v prvej sedmičke celkových výsledkov sezóny 2024 Goodyear FIA ETRC

● Všetci jazdci, ktorí sa viac ako dvakrát kvalifikovali do Q3 v sezóne 2024 Goodyear FIA ETRC

● Majster kategórie Chrome v sezóne 2024 Goodyear FIA ETRC

● Všetci jazdci, ktorí spĺňajú všetky kritériá pre kategórie Platinum a Gold v rámci kategorizácie jazdcov FIA

● Všetci jazdci, ktorých výkony a úspechy sú výnimočné napriek tomu, že nespadajú pod žiadnu z vyššie uvedených definícií

● Jazdci zaradení do kategórie TITAN sa nemôžu prihlásiť do kategórie CHROME

CHROME jazdci

● Všetci jazdci okrem tých, ktorí sú spôsobilí pre kategóriu TITAN

Technické špecifikácie ťahačov FIA ETRC zahŕňajú niekoľko kľúčových aspektov:

Hmotnosť: minimálna hmotnosť pretekárskeho ťahača je 5,3 tony.

Motor:

○ Maximálny objem motora je 13 000 cm³.

○ Výkon motorov pretekárskych ťahačov je výrazne vyšší ako u bežných cestných ťahačov, často presahuje 1 100 koní a krútiaci moment dosahuje viac ako 5 000 Nm.

Obmedzenie rýchlosti: z bezpečnostných dôvodov je maximálna rýchlosť pretekárskych ťahačov obmedzená na 160 km/h. Elektronické systémy automaticky obmedzujú výkon motora pri dosiahnutí tejto rýchlosti.

Prevodovka: väčšina pretekárskych ťahačov používa manuálne 16-stupňové prevodovky.

Brzdy: používajú sa vysoko výkonné vodou chladené brzdy, nevyhnutné na bezpečné spomalenie ťažkých a rýchlych vozidiel.

Pruženie: pretekárske ťahače zvyčajne využívajú listové pružiny vpredu aj vzadu, doplnené o špičkové tlmiče.

Palivo: od roku 2021 je FIA ETRC prvou motoristickou sériou, ktorá úspešne prešla na 100% udržateľné palivo, čím sa znižujú emisie uhlíka.

Aerodynamika: hoci ťahače na prvý pohľad nevyzerajú aerodynamicky, tímy pracujú na optimalizácii prúdenia vzduchu okolo vozidla v rámci povolených predpisov.

Pneumatiky: používajú sa špeciálne vyvinuté pneumatiky Goodyear, navrhnuté tak, aby zvládali vysoké zaťaženie, rýchlosť a náročné podmienky pretekov.

Tieto špecifikácie zabezpečujú nielen bezpečnosť pretekov, ale aj vyrovnané súboje medzi tímami a jazdcami. Napriek obmedzenej maximálnej rýchlosti sú preteky ťahačov veľmi atraktívne vďaka ich mohutnosti, manévrovateľnosti a súbojom "koleso na koleso".

OMV MaxxMotion Goodyear FIA ETRC TRUCK RACE OF SLOVAKIA na okruhu SLOVAKIA RING už 6.-8. júna, s bohatým sprievodným programom pre fanúšikov motoršportu, koncertov a samozrejme pre celé rodiny. K dispozícii im bude celý areál okruhu so všetkými atrakciami, ktoré nájdete na webe www.slovakiaring.sk, rovnako ako vstupenky na toto špičkové podujatie.

Tlačová správa na stiahnutie

Videopozvánka

Galéria