SLOVAKIA RING uvádza Svetový pohár WTCR!
Pretekársky okruh SLOVAKIA RING pri Orechovej Potôni nedávno avizoval návrat cestovných špeciálov, ktoré sa predstavia spolu s Majstrovstvami Európy ťahačov FIA ETRC 14. a 15. júla 2018. Svetový pohár cestovných automobilov - FIA WTCR k nám prichádza po ročnej odmlke, ako Race of Slovakia.
Presnejšie povedané - prichádza k nám pokračovateľ Majstrovstiev sveta cestovných automobilov FIA WTCC, ktoré boli divácky najobľúbenejšou stálicou v našom kalendári v rokoch 2012-2016. V spojení s FIA ETRC (European Truck Racing Championship) pôjde o jedno z najvýznamnejších športových podujatí v roku 2018 na Slovensku.
Čo je to WTCR?
WTCR - FIA World Touring Car Cup presented by OSCARO je celý názov šampionátu, ktorý nadväzuje na FIA World Touring Car Championship. WTCC jazdili rýchle, no finančne náročné vozidlá kategórie TC1. Promotér Eurosport Events Limited (EEL) uzavrel koncom minulého roka dvojročnú zmluvu so spoločnosťou WSC, ktorá vlastní koncept a značku TCR (Touring Car Racing). Seriály TCR uzreli svetlo sveta v roku 2015. Ten medzinárodný (TCR International Series, ktorý skončil), i rôzne regionálne šampionáty pod hlavičkou TCR získali medzičasom na nesmiernej popularite, a to najmä vďaka bohatému, vyrovnanému štartovému poľu a finančnej dostupnosti vozidiel homologácie TCR. WTCR ako jediný medzinárodný seriál cestovných vozidiel zastrešila Medzinárodná automobilová federácia FIA.
V šampionáte WTCR už neexistuje Konštruktérsky titul, o body bojujú len jazdci a tímy. Preto došlo k zmene statusu "Majstrovstvá sveta" na "Svetový pohár". Signalizuje to začiatok novej vzrušujúcej éry pre medzinárodné cestovné automobily, vďaka dostupnejším technickým pravidlám a vysokému záujmu jazdcov a tímov. Výhodou je určite aj doterajšia divácka základňa WTCC v spojení so živými televíznymi prenosmi na Eurosporte a na 50 televíznych kanáloch po celom svete. Vďaka tomu sa aj Slovensko ocitne znovu na medzinárodnom motoristickom výslní.
Seriál FIA WTCR navštívil už štyri z celkovo desiatich pretekárskych okruhov sezóny 2018 (celkovo 30 samostatných pretekov do roka). Pred SLOVAKIA RINGOM sa Svetový pohár ukáže ešte v Portugalsku.
Kalendár FIA WTCR 2018:
Marrákeš (Maroko): 7.-8. apríl
Hungaroring (Maďarsko): 27.-29. apríl
Nürburgring Nordschleife (Nemecko): 10.-12. máj
Zandvoort (Holandsko): 19.-21. máj
Vila Real (Portugalsko): 22.-24. jún
SLOVAKIA RING (Slovensko): 13.-15. júl
Ningbo (Čína): 28.-30. september
Wuhan (Čína): 5.-7. október
Suzuka (Japonsko): 26.-28. október
Macao (Macao): 15.-18. november
Víkendový formát
Na rozdiel od WTCC vzrástol počet víkendových pretekov z dvoch na tri! Prvý deň predstaví jednu kvalifikáciu a jedny preteky, pričom druhý deň dodržiava tradičnejší formát z WTCC: trojdielna kvalifikácia a dvoje pretekov, pričom prvé preteky využívajú obrátené poradie kvalifikácie.
1. deň:
- 1. voľný tréning (30 min)
- 2. voľný tréning (30 min)
- 1. kvalifikácia (30 min)
- 1. preteky
2. deň:
- 2. kvalifikácia Q1 (20 min)
- 2. kvalifikácia Q2 (10 min)
- 2. kvalifikácia Q3 (1 merané kolo top 5 jazdcov)
- 2. preteky (top 10 na štarte v obrátenom poradí 2. kvalifikácie)
- 3. preteky (rošt podľa celkového poradia po Q3)
Body získavajú už najrýchlejší piati kvalifikácie Q3, ako aj top 10 z každých pretekov, i keď s iným počtom udeľovaných bodov:
- najrýchlejší piati z Q3: 5-4-3-2-1
- R1, top 10: 27-20-17-14-12-10-8-6-4-2
- R2, top 10: 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1
- R3, top 10: 30-23-19-16-13-10-7-4-2-1
Celoročná prihláška do seriálu platí pre maximálne 26 tímov, pričom prioritu dostávajú tímy z predošlých seriálov TCR International Series a samozrejme FIA WTCC. Dodatočné "divoké karty" udelí EEL spolu s FIA na jednotlivých podujatiach zvlášť. Tajné divoké karty dostanú u nás dve zaujímavé mená! O koho pôjde, sa dozviete čoskoro.
Technické pravidlá
Pravidlá TCR (resp. FIA WTCR) pod licenciou spol. WSC, platia bez zmeny do konca roka 2019. Do seriálu môžu nastúpiť iba vozidlá s platnou homologáciou TCR, ktorú vydáva WSC. Rovnako musia vlastniť technický pas FIA WTCR, ktorý udeľuje FIA (ten nepotrebujú autá "divokých kariet"). FIA a technické oddelenia TCR určujú tzv. "Rovnováhu výkonnosti" (Balance of Performance - BOP) pred prvým podujatí sezóny, na základe rozsiahlych testov a analýz. BOP má za úlohu vyrovnať výkonnosť štartového poľa a prepočítava sa po druhom podujatí (tento rok po Hungaroringu), a to podľa automatizovaných výpočtov rôznych dosiahnutých časov. Ďalšie prepočty sa vykonávajú podľa predošlých troch podujatí. Na dosiahnutie rovnováhy môžu technickí delegáti pridať do auta až 60 kg závaží a zmeniť výkon motora. Každé auto má predurčený jediný spaľovací motor na celú sezónu a päť jednotiek turbo. Akékoľvek zmeny znamenajú penalizácie na štarte.
Vozidlá TCR v skratke
Vozidlá TCR sú stavané na základe sériových hatchbackov a sedanov automobilového segmentu C. Majú predný náhon a max. 4 až 5 dverí. Poháňajú ich sériové preplňované motory s objemom 1750 až 2000 cm3, s max. výkonom 350 konských síl. Vo svete existuje až 19 seriálov s týmito vozidlami, zatiaľ čo viacero automobiliek homologovalo a homologuje svoje autá pre TCR. Medzi nimi sú napríklad Alfa Romeo, Audi, Cupra, Honda, Hyundai, Peugeot a Volkswagen. Doteraz sa postavilo a predalo viac než 600 vozidiel TCR pre rôzne súkromné tímy.
Počas víkendu 14. a 15. júla 2018 tak zažijeme jedno skvelé motoristické divadlo Svetového poháru cestovných automobilov FIA WTCR, Majstrovstiev Európy ťahačov FIA ETRC a akčných pohárových seriálov KIA Platinum Race a Suzuki Swift Cup. Tak ako doteraz, víkend bude orientovaný pre celé rodiny, s množstvom zaujímavých atrakcií.