Zažite revolučné novinky WTCC na SLOVAKIA RINGU!
Majstrovstvá sveta cestovných automobilov (FIA WTCC) sa blížia k Slovensku závratnou rýchlosťou. Okruh SLOVAKIA RING hosťuje už druhé podujatie sezóny, a to počas víkendu 16. a 17. apríla. Svetový šampionát plný revolučných noviniek a zmien sa ukáže po piatykrát u nás, no v skutočne vynovenom šate.
Úvodné kolo sezóny prebehlo na francúzskom okruhu Paul Ricard uplynulý víkend. Otváracie preteky víkendu vyhral Rob Huff s Hondou Civic WTCC pred Mehdi Bennanim na Citroëne C-Elysée WTCC a tretím Norbertom Micheliszom na Honde. Hlavné preteky pre zmenu patrili víťazovi kvalifikácie José María Lópezovi (Citroën C-Elysée WTCC), ktorý sa len tesne ubránil stíhacej jazde Tiaga Monteira (Honda Civic WTCC). Tretí skončil opäť Michelisz. Trofej pre nezávislých jazdcov si v oboch prípadoch prevzal Mehdi Bennani.
Pozrime sa na dramatické zmeny a novinky, ktoré seriál WTCC prinesie aj na SLOVAKIA RING.
Manufacturers Against the Clock (WTCC MAC3)
„Značky proti chronometru“ je úplne nový, revolučný formát časovky pre továrenské tímy. Promotér Eurosport Events sa pri jeho vzniku inšpiroval cyklistickými pretekmi ako Tour de France. WTCC MAC3 stavia proti sebe registrovaných výrobcov vozidiel Citroën, Honda a Lada (Volvo sa pridá, keď tím Polestar postaví tretiu S60). Každý z týchto tímov nominuje na každých pretekoch troch jazdcov, ktorí sa zúčastnia tejto súťaže hneď po sobotňajšej kvalifikácii. Zabojujú tak o body do šampionátu WTCC pre konštruktérov. Vo Francúzsku padol prvý triumf do rúk značke Citroën - len 0,030 s pred Ladou, tretia skončila Honda.
Funguje to takto:
1: Tímy nominujú troch jazdcov, a to ešte na začiatku víkendu (resp. pred ukončením technického preberania).
2: Po sobotňajšej kvalifikácii pred štartom WTCC MAC3 dajú na autá nové pneumatiky a dotankujú ich.
3: Tímy štartujú v opačnom poradí aktuálneho rebríčka v šampionáte, čo sa postará o väčšie napätie.
4: Akonáhle sa tieto tri autá zoradia vedľa seba na štartovej čiare, mávnutím zelenej sa spustia stopky. Tie sa zastavia vo chvíli, keď posledné auto po dvoch meraných kolách pretne cieľovú čiaru.
5: Celkovo najrýchlejší tím (výsledok = rozdiel medzi prvým a posledným autom z trojice) získava 10 bodov do hodnotenia šampionátu konštruktérov (8 pre druhého, 6 pre tretieho). Ak počas súťaže vypadne čo i len jedno auto, tím nezíska ani bod. Rovnaký osud čaká aj tých, ktorých druhé, alebo tretie auto dôjde do cieľa s min. 15-sekundovým meškaním za prvým autom.
Zjednodušený scenár: vedúci jazdec ide tak rýchlo, ako dokáže a ostatní dvaja sa musia udržať čo najtesnejšie za ním. Rozhodnúť by mali minimálne rozdiely v cieli medzi prvým a tretím jazdcom - po dvoch ostrých kolách na plný plyn... Jazdci tak po prvýkrát nebojujú proti sebe, ale spolu ako jeden tím.
WTCC predstavuje „Otváracie“ a „Hlavné preteky“
Dvoje nedeľňajších pretekov ostávajú, no mení sa ich štruktúra. „Race 1“ a „Race 2“ sú dnes minulosťou. Nahradili ich tzv. „Opening Race“ a „Main Race“, pričom známe obrátené štartové poradie sa presúva do prvých – Otváracích pretekov. V Hlavných pretekoch štartujú v presnom poradí určenom kvalifikáciou.
Otváracie preteky
Top 10 jazdcov druhej časti kvalifikácie (Q2) sa postaví v opačnom poradí, čiže 10. odštartuje z pole position, 9. bude 2. atď., až po víťaza kvalifikácie, ktorý sa postaví na desiatu štartovú priečku. Nezávislí jazdci (bez továrenského angažmánu) tak majú šancu na lepšie pódiové umiestnenie, zatiaľ čo rýchli továrenskí pretekári zaútočia z nižších priečok štartového poľa.
Hlavné preteky
O štartovom rošte rozhodnú výsledky trojdielnej kvalifikácie, pričom v jej tretej časti (Q3) päť najrýchlejších jazdcov zápasí o prvé miesto pre štart do Hlavných pretekov. Tak ako minulý rok, ich konečné poradie určí jednokolová Q3. Poradie 6. až 12. určí Q2, ktorí sa postavia pred tými, čo vypadli v prvej časti - Q1. Do Hlavných pretekov pribudlo navyše jedno kolo. Diváci si tak v sobotu užijú okrem napínavej kvalifikácie aj napínavú časovú súťaž tímov WTCC MAC3. Nedeľa začne Otváracími pretekmi, kde sa rýchli jazdci budú zozadu prebíjať štartovým poľom. Následne v Hlavných pretekoch ukážu všetci svoje skutočné výkony.
Minimálna hmotnosť áut
Dominantné a zároveň víťazné vozidlá minulej sezóny - Citroën C-Elysée WTCC, štartujú na Paul Ricard a SLOVAKIA RINGU s pridaným 80 kg závažím (minulý rok 60 kg). Všetky ostatné autá odštartujú bez tohto tzv. „success ballast“. Po SLOVAKIA RINGU tento hmotnostný balast prerátajú, a to na základe výsledkov úvodných dvoch podujatí, pričom ďalšie prepočty prebehnú po každom ďalšom víkende...
Väčšie odmeny pre nezávislých
Súkromní nezávislí jazdci si tento rok rozdelia finančné ceny v celkovej hodnote 500 000 eur – čo je dvojnásobok oproti minulému roku. Promotér WTCC tak chce podporiť pretekárov, ktorí sú bez priamej továrenskej podpory.
Kratšie víkendy mimo Európy
Podujatia WTCC mimo Európy (ako aj Maroka) budú od tohto roku trvať nie 3, ale len 2 dni. Je to kvôli znižovaniu nákladov tímov. Tradičný 30-minútový piatkový test bude iba na európskych okruhoch. Ostatné medzinárodné podujatia budú pozostávať z voľného tréningu v sobotu, pričom kvalifikácia, WTCC MAC3 a dvoje pretekov nasledujú v nedeľu.
WTCC Premium TV
WTCC nasleduje moderné trendy v komunikácii a predstavuje mobilnú aplikáciu pre iOS, Android a televízny online servis. Stojí 14 eur na víkend, 99 eur na celú sezónu. Ponúka prenosy dostupné všade vo svete, kde je internet, možnosť vybrať si z 10 „on-board“ kamier zvnútra pretekárskych áut, rôzne videá, zostrihy, množstvo údajov a informácií.
WTCC Fan Village
Zábava pre divákov pokračuje počas víkendov WTCC aj za tribúnami. Čakajú tam na nich hudobní „dídžeji“, veľké obrazovky, tematické výstavy, stretnutia s jazdcami, Hala slávy a ďalšie atrakcie z dielne promotéra a samozrejme aj okruhu SLOVAKIA RING.